dinsdag 16 oktober 2012

De wijnproefclub



Manlief is lid van een wijnproefclub, het soort club waar er pas een nieuw lid bij mag als een ander lid het loodje legt. Dient het vermeld te worden dat er bovendien alleen heren toegelaten zijn?

Elke tweede dinsdag van de maand komen ze samen rond een thema en proeven ze wijn. Het is een nogal met geheimzinnigheid overgoten bezigheid. Ondanks dat de wijnproefavond altijd doorgaat op dezelfde plaats, een obscure zolder boven een stoeterij, als ik het goed begrepen heb, is elke maand iemand anders de gastheer. Die zorgt voor een thema, de wijn, de nodige achtergrondinformatie, een PowerPointpresentatie (!) en bijhorende hapjes want de heren komen rechtstreeks van hun werk, hebben nog niet gegeten en proeven met gemak tot een stuk in de ochtend wijn. Dit is alle informatie waar wij, de vrouwen van de acht betreffende heren over beschikken. Hoe ze die zeven uur invullen, dat is clubgeheim.

Nu, acht maanden na het oprichten van de VinCoeur club, is het de beurt aan manlief.

Het thema was snel gekozen: Languedoc-Rousillon aangezien hij daar deze zomer een paar wijnboeren bezocht en rijker gemaakt heeft. De PowerPointpresentatie en de wijnkeuze waren snel gemaakt maar de hapjes, dat bleek een vrouwenzaak te zijn. Ik zette mijn plannen op papier een week vooraf, kreeg aanwijzingen - vlees!-, en dan de rest van de week bijsturingen: - meer, nog meer, veel meer.

De avond zelf had manlief vijf minuten om de hapjes op te halen en maar één reactie: 't Is veel te veel!

Maar nu het werk toch gedaan is en goed ontvangen, deel ik het hier graag want tijdens mijn zoektocht naar ideeën, merkte ik dat de vraag vaak gesteld wordt op internetfora doch zelden wordt beantwoord.

Thema: Languedoc-Rousillon


De hapjes:

Vleesplank:
Ganzen rillette
Franse geitenkaas met ham
Magret de canard du Languedoc
Op beukenhouten schilfers gerookt rundsvlees
Foie Gras met Armagnac
Gekookte nootham
Parma ham

Kaasplank:
Saint Paulin
Saint Aubin
Zachte Franse Blauwschimmelkaas.

Aperitieflepels
Geitenkaas met bieslookrolletjes met amandels en Porto gelei
Geitenkaasjes met parmaham en grootbladige peterselie

Erbij geserveerd:
Rode wijn met zwarte peper gelei
Porto gelei
Blauwe druiven
Groene druiven
Groene olijven
Feta blokjes
Oranje minipaprika's
Minikomkommers
Kerstomaatjes gevuld met mascarpone
Zongedroogde tomaten
Verse vijgen
Walnoten
Gepofte kastanjes
Wit stokbrood
Bruin stokbrood
Notenbrood

2 opmerkingen:

  1. hahaha wat een grappig stukje.
    Vraag me na het stukje af of er nog nieuwe 'leden' toegelaten worden tot de wijnclub en zoja, nog belangrijker, in welke plaats die geheimzinnige zolder is waar de proeverijen gehouden worden.

    Hartelijke groet,
    Jolanda Goud
    joenhennie@kpnmail.nl

    P.S. Ik informeer voor mijn Zuid-Afrikaanse vriend die bovenmatig geinteresseerd is in wijnen en hier ook beroepsmatig mee te maken heeft (gehad). Is vinoloog en heeft meerjarige opleiding gevolg in Kaapstad bij The Cape Wine Academy. Hij zou graag zijn kennis op peil houden hier in Nederland door met soortgelijke 'lotgenoten' er over te kunnen praten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh! Ik heb een hele periode niet op de blog kunnen schrijven wegens technische problemen maar nu dus weer wel. We zitten in Vlaanderen dichter bij Frankrijk dan Nederland dus dat wordt moeilijk. En zoals ik al zei: ze zijn zeer 'besloten'. Hopelijk is er bij jullie in de buurt ook een fijne club en anders zelf ééntje oprichten?

      Verwijderen