maandag 16 juli 2012

Een mini-keuken in de grote keuken

Omdat de speelruimte deze vakantie zo'n twintig keer kleiner is dan in zonovergoten vakanties en omdat ik bij het koken, bakken, afwassen altijd over kleine voetjes struikel die aangetrokken door potten en pannen willen ‘helpen’, heb ik voor die twee mankementjes een gecombineerde oplossing bedacht. Ik ben aan het timmeren geslagen. Een minikeuken  in de keuken. Als aanvulling op het speelgoed van een vorige post.

Het is nogal een succes met voorlopig als enige nadeel dat om het even wat ik doe of waar ik zit - zelfs onder de douche of op het toilet - ik een bestelling moet plaatsen. Maar het is wel gezellig en je wordt er niet dik van, van al dat nep-eten.

De oudste speelt vooral de ongeduldige ober die lange menulijsten vol variaties op één thema en evenveel toegestane uitzonderingen uit het hoofd kent, de middelste wilt het zo goed en zo mooi mogelijk en de kleinste, die kiest zelf wat jij wil eten en ze wil het liefst ook de maaltijd persoonlijk in je mond proppen. Wat service betreft, concurreren ze met elkaar en wat klanten betreft, hebben ze een voorkeur voor volwassenen. Samenspelen zit er nog niet echt bij.

Zweedse-kok-toestanden bij momenten wanneer het keukengerief in het rond vliegt. Slappe lach momenten voor de jongste. Gelukkig is de keuken in orde leggen voor de 'volgende klant' ook een spelelement.

En zo kunnen we er nog een tijdje tegen, tegen die 'zomerse' regendagen en het mislukken van de fruit- en groentenoogst in de tuin. Die vilten vruchten en groenten blijven er aanzienlijk langer goed uitzien en ze hebben een veel grotere aaibaarheid.


1 opmerking: